Boris Ondreička (SR), Ján Mančuška (SR)
28. 4. – 16. 5. 2003

 

Galerie Jelení: Borisi a Jano, nejdříve bych se vás ráda zeptala, jak moc je pro vás důležitá formální podoba díla. Vzhledem k tomu, že sami používáte netradiční materiály a provedení, domníváte se, že je např.malba nemůže dobře sloužit k aktuálnímu vyjádření? Zdá se mi totiž, že v posledních letech opět došlo k určitému zrovnoprávnění všech výtvarných prostředků a spíše než forma je důležitý obsah.

Boris Ondreička: Forma ovplyvnuje obsah, takze obsah sa musi patricne postarat o formu. Malba je takisto specificka ako tzv. nove media.

Ján Mančuška: Slova forma a obsah uz spise nepouzivam, pro me je zasadni princip umeni kontext.

GJ: Dalo by se říci, že existuji určitá specifika umění střední a východní Evropy, a pokud ano, je možné ji nějak definovat? 

BO: Kazda oblast je determinovana danym kontextom, ale citim sa byt prilis unaveny na vymenovavanie jednotlivych specifik nasho regionu. Keby som sa predsa len mal pokusit o to v zkratke, povedal by som, Provizorium-Improvizacia.

JM: Pro me je zasadnipozice, ktera vychazi z toho, co nazyvam bezprostredni kontext, tedy i lokalni. Ten zacina v uplne telesne blizkosti a dale slabne. Stredni a vychodni Evropa je jen jednou zastavkou z mnoha. Proto si myslim, ze definici by si mel vytvaret kazdy sam.

GJ: Není používání levných prostředků a materiálů a určitá forma „kutilství“ právě touto specifikou?

BO: Po skusenosti s Davidovim srdcom na Hrade by sme to asi tazko mohli tvrdit bez vijnimky. Ale je jasne, ze mame menej penazi.

JM: Myslim, ze tento princip se vyskytuje i jinde, v kontextu umeni je pro me tato otazke spise o urciem zpusobu mysleni.

GJ: Oba jste se zůčastnili v různé době výstav Manifesta, jaký máte dojem z těchto prezentací?

BO: Dobry – su to dolezite vystavy.

JM: Dobry

GJ: Domníváte se, že současná česká a slovenská výtvarná scéna je srovnatelná s uměním ve vyspělých zemí na západ od nás? (Pokud samozřejmě nebudete hovořit o vlastní práci.)

BO: Je, tak ako sever je zrovnatelny s juhom. 

JM: Srovnatelna je, taky se stale srovnava.

GJ: Podle mého názoru dochází stále ke značnému zpoždění informací o aktuálních dějí ve výtvarném umění. Přesto, že žijeme ve věku internetu atd., skutečné shlédnutí důležitých výstav známých osobností se nedá ničím nahradit. Pokud budeme mluvit jen o České republice – kde velké výstavy známých umělců v prakticky neprobíhají – dochází k tomu, že čeští umělci stále obdivují starší generaci umělců, k nimž se umělci v jiných zemích už naopak generačně vyhraňují. (V tom smyslu, že např. pro některé studenty malby na AVU může vzorem Sigmar Polke apod. Namísto toho, aby jej umělci měli potřebu „překonat“ a naopak pracovat úplně jinak.)

BO: Niesom tohto nazoru. Sucasnost je chvostom minulosti a buducnost len tusi vo svojich pripravach.Castokrat neplati, ze to, co sa zrodilo dnes je najaktualnejsie svojou povahou.

JM: Pro me uz zdaleka neni nejdulezitejsi vymezit se k minule generaci ci hnuti. Nemyslim v teto polarite.

GJ: Oba dva se  mimo vizuálního umění zabýváte hudbou, je pro vás hudba na stejné úrovni jako výtvarné umění? 

BO: Nerozdelujem to, hladam slobodu vnimania a nasledneho vyjadrenia.

JM: Ja jsem to naopak dosud rozdeloval.

GJ: Na výstavě v Galerii Jelení je možno vidět projekci, jež vytváří podobu jakéhosi hologramu. Tuto instalaci doplňují menší objekty. Odkud pochází fotografie, jež je součastí výstavy? je možné ji nějak více popsat.

BO: Exorcist. Fotografia sa vola Levita 2003

GJ: Co bylo základem pro vytvoření hologramu, má se jednat o klasický námět zátiší s konvičkami, sklenicemi apod. nebo jde spíše o dlohodobější zájem o civilní náměty, jako kuchyňské náčiní apod.? Proč právě kuchyňské náčiní.

JM: V soucasdne dobe bych to, co delam nejspise oznacil jako zkoumani zpusobu mysleni. Predmety, ktere se podileji na nejblizsim okoli cloveka jsou pro me tim nejnazornejsim polem tohoto zkoumani. Kuchynske nacini je neco, ceho se neustale dotykame.

GJ: Téma výstavy byl les, jak by se dala charakterizovat podoba instalace, jež bude tvořit druhou část výstavy, v Galerii NoD?

JOBM: Na tuto otazku nemuzeme odpovedet, protoze zahajeni vystavy  v NoD ja az zitra.

GJ: Děkuji za rozhovor

Gabriela Bukovinská

Centrum pro současné umění Praha, o. p. s. | www.fcca.cz | info@fcca.cz | CSU Praha: Zásady zpracování osobních údajů